Кутак за ученике и родитеље

  • Шта је ментално здравље?
  • Значај менталног здравља за адолесценте

Шта је ментално здравље?

Ментално здравље односи се на наше емоционално, психолошко и социјално благостање. Утиче на начин на који размишљамо, осећамо и понашамо се. Ментално здравље је кључно за развијање свести о себи, доношење одлука, изградњу односа и превазилажење свакодневних изазова. Оно подразумева да користимо своје способности и потенцијале – да се носимо с тешкоћама, управљамо стресом, одржавамо позитивну слику о себи. Код адолесцената, ментално здравље може значајно утицати на самопоуздање, школски успех и општу добробит.

Значај менталног здравља за адолесценте

Ментално здравље је изузетно важно за адолесценте из више разлога. У овом периоду живота, млади се суочавају с бројним променама и изазовима, као што су формирање идентитета, социјализација и стресови у школи. Добро ментално здравље помаже им да:

    Изградe самопоуздање: Здраво ментално стање подстиче адолесценте да верују у своје способности, што им омогућава да се лакше суоче са изазовима.

    Управљају стресом: Разумевање и управљање стресом кључно је за успех у школи и животу.

    Развијају односе: Развијено ментално здравље помаже у изградњи и одржавању позитивних односа са вршњацима и породицом.

    Постигну успех у школи: Адолесценти с добрим менталним здрављем су склонији бољимшколским успесима, јер могу да се фокусирају и активно уче.

Подршка менталном здрављу може спречити развој озбиљнијих менталних проблема, као што су депресија или анксиозност.

Oдржавање доброг менталног здравља у адолесценцији не само да побољшава квалитет живота младих, већ и поставља основе за здравији и успешнији одрасли живот.

Разумевање адолесцентног периода

  • Физичке, емоционалне и социјалне промене
  • Изазови и стресори у адолесценцији

Физичке, емоционалне и социјалне промене

Адолесценција је период интензивних промена који обухвата физички, емоционални и социјални развој.

  1. Физичке промене: У тинејџерским годинама, тело пролази кроз значајне промене, укључујући раст, развој сексуалних карактеристика и хормонске промене. Ове промене могу довести до осећаја несигурности и самокритике. Треба се навићи на „измењену“ телесну шему. Не постоји адолесцент који је у потпуности задовољан својим изгледом!
  2. Емоционалне промене: Адолесценти често доживљавају интензивне емоције и промене расположења, осетљивост, претерану самокритичност, понекад склоност депресивном расположењу, као и сањарења и повлачења у свој свет.  Ово је период истраживања сопственог идентитета, што може довести до конфликата унутар себе и са другима. Често се суочавају са страхом од одбацивања и потребом за припадношћу.
  3. Социјалне промене: Тинејџери почињу да развијају сложеније социјалне односе. Вршњаци и романтични односи постају кључни. Адолесценти уче како да комуницирају, сарађују и управљају конфликтима у ситуацијама у којима се раније нису налазили . Ове промене могу бити изазовне и довести до стреса, али и до развоја нових социјалних вештина.

Изазови и стресори у адолесценцији

Адолесценција носи бројне изазове и стресоре који могу утицати на ментално здравље:

  1. Социјални притисак: Тинејџери често осећају притисак да се уклope у групу или испуне очекивања вршњака. Овај притисак може довести до анксиозности и непријатности.

Савет: Ниси сам/сама! И други вршњаци око тебе слично осећају и пролазе кроз исте дилеме иако се то можда по њиховом понашању не види на први поглед!

  1. Академски стрес: Школски захтеви, испити и конкуренција могу бити велики извор стреса. Страх од неуспеха може утицати на самопоуздање и ментално здравље.

Савет: Даш све од себе и урадиш оно што је у твојој моћи да нешто савладаш – питаш за подршку у учењу, боље организујеш обавезе и време. Битна је твоја унутрашња мотивација да нешто постигнеш и мера коју ти одредиш и за коју си спреман/спремна да преузмеш одговорност.

  1. Проблеми у породици: Конфликти у породици, разводи, болести или промене у породици могу утицати на емоционално благостање адолесцената.

Савет: Тражи подршку и помоћ од одрасле особе од поверења или другара који може да те саслуша. Многи око нас пролазе кроз сличне дилеме и „кризе“ и тек када се отворимо и кажемо, можемо да добијемо помоћ. Нису сви људи око нас, ма колико били блиски, сензибилисани да „читају“ наше мисли или осећања…

  1. Формирање идентитета и саморазумевање: Процес откривања сопственог идентитета може бити збуњујући и емоционално изазован, што може довести до осећаја усамљености или несигурности.

Савет: Откривање ко смо, шта волимо, чему тежимо… у неким сегментима ће трајати цео живот J. Права је мудрост заволети себе онаквима какви јесмо! То је процес.

  1. Технолошки утицаји: Употреба друштвених медија може бити двоструки мач, пружајући подршку, али и доносећи поређења и оптерећење, што може утицати на самопоштовање.

Савет: Будите критични према информацијама које пронађете на интернету. Проверавајте из више извора, упоређујте, вежбајте моћ свој здравог разума J Незаборавите да и они који на друштвене мреже постављају своје фотографије у „најбољим“ и „најсрећнијим“ издањима, такође имају „тешке“ дане, тренутке и кризе, само што је мало оних који то поделе на друштвеним мрежама…

Управо су ове промене и изазови у адолесценцији критични за развој менталног здравља и могу имати дугорочне последице на живот младих. Подршка из окружења – родитеља, наставника и вршњака – може значајно утицати на превазилажење ових изазова.

Знакови и симптоми проблема менталног здравља

  • Чести симптоми: анксиозност, депресија, стрес
  • Како препознати проблеме код адолесцената

Чести симптоми: анксиозност, депресија, стрес

Проблеми менталног здравља код адолесцената могу се манифестовати кроз различите симптоме. Неке од најчешћих манифестација укључују:

  1. Анксиозност: Симптоми анксиозности могу укључивати стални осећај забринутости, напетост, нервозу и физичке симптоме као што су тахикардија, знојење или тресење. Адолесценти могу имати потешкоћа у фокусирању, избегавати социјалне ситуације или доживљавати паничне нападе.
  2. Депресија: Депресивни симптоми могу обухватати осећај туге, безнађа, губитак интересовања за активности које су некада биле забавне, као и промене у апетиту и спавању. Адолесценти могу постати повучени, показивати малу енергију и имати проблеме с концентрацијом.

Замка: У адолесценцији се некада дешава да се депресивни симптоми испоље на начин на који то никада не бисмо могли да претпоставимо – кроз хиперактивност, причљивост, претерано експонирање… Оваква понашања су, у том случају, нека врста бране или заштите коју особа постави да би јој се могло прићи…

  1. Стрес: Стрес може произилазити из различитих извора, укључујући школске обавезе, проблеме у односима или породици. Симптоми стреса могу укључивати раздражљивост, проблеме са спавањем, физичке симптоме попут главобоље или стомачних проблема и општи осећај преоптерећености.

Како препознати проблеме код адолесцената

Препознавање проблема менталног здравља код адолесцената може бити изазовно, али постоје знакови на које треба обратити пажњу:

  1. Промене у понашању: Изненадне промене у понашању, као што су повлачење из друштвених активности, губитак интересовања за хобије или активности које су некада волели, могу указивати на проблеме.
  2. Промене у расположењу: Честе осцилације, као што су прекиди расположења, бес, или константна туга, могу бити знак проблема.
  3. Лошији успах у школи: проблеми с концентрацијом и општа незаинтересованост за учење могу указивати на дубље проблеме.
  4. Физички симптоми: Чести физички проблеми без медицинског објашњења, као што су главобоље, стомачни болови или умор, могу бити знаци стреса или анксиозности.
  5. Изолација: Изолација од пријатеља и породице, избегавање друштвених ситуација и осећај усамљености могу указивати на проблеме менталног здравља.
  6. Говор о самоубилачким мислима или самоповређивању: Свака изјава о самоубилачким мислима или самоповређивању захтева хитну пажњу и помоћ.

Важно је да родитељи, наставници и друге одрасле особе буду пажљиви и отворени за разговор о менталном здрављу, како би пружили подршку адолесцентима који се суочавају с проблемима. Рано препознавање и интервенција могу значајно утицати на исход и опоравак. Некада је реч о нормалној развојној фази, а некада се може радити и о озбиљнијим назнакама које треба превенирати на време.

Утицај на свакодневни живот

  • Понашање у школи и код куће
  • Односи с вршњацима и породицом

Понашање у школи и код куће

Проблеми менталног здравља могу значајно утицати на понашање адолесцената у различитим окружењима, укључујући школу и дом.

  1. Понашање у школи: Адолесценти који се боре с менталним проблемима могу показивати смањену мотивацију за учење, често избегавају школске обавезе или изостају. Могу бити раздражљиви, имати потешкоћа с концентрацијом и извршавањем задатака, што може довести до пада школског успеха. Понекад, анксиозност или стрес могу проузроковати физичке симптоме, као што су главобоље или стомачни болови, што додатно отежава присуствовање настави.
  2. Понашање код куће: Код куће, адолесценти могу постати повучени, затворени или се сукобљавати са члановима породице. Родитељи могу приметити промене у расположењу, чести конфликт или недостатак интересовања за породичне активности. Ова динамика може створити напету атмосферу, што додатно погоршава ментално здравље адолесцента.

Односи с вршњацима и породицом

Ментално здравље адолесцената у великој мери утиче на њихове односе с вршњацима и члановима породице.

  1. Односи с вршњацима: Адолесценти који се суочавају с анксиозношћу, депресијом или другим проблемима могу имати потешкоћа у одржавању односа с вршњацима. Они могу избегавати друштвене интеракције, што може довести до осећаја усамљености и изолације. Ова изолација може погоршати симптоме, стварајући зачарани круг. Такође, могу се осећати несигурно у социјалним ситуацијама, што може довести до конфликтних ситуација или проблема с пријатељима.
  2. Односи с породицом: Стрес и проблеми менталног здравља могу проузроковати конфликте у породици. Адолесценти могу бити раздражљиви или повучени, што може створити дистанцу између њих и родитеља. Неправилна комуникација и недостатак разумевања могу довести до недоразумевања и сукоба. Међутим, отворена комуникација и подршка од стране чланова породице могу помоћи у превазилажењу ових проблема и ојачати односе.

Проблеми менталног здравља могу имати дубок утицај на свакодневни живот адолесцената, укључујући њихово понашање у школи и код куће, као и односе с вршњацима и породицом. Рано препознавање и подршка могу значајно помоћи у ублажавању ових проблема.

Улога родитеља

  • Како подржати адолесценте
  • Важност отворене комуникације
  • Препознавање знакова и реаговање

Како подржати адолесценте

Родитељи играју кључну улогу у подршци адолесцентима током овог важног развојног периода. Подршка може укључивати:

  1. Стварање подстицајног окружења: Родитељи могу помоћи адолесцентима да се осећају сигурно и прихваћено, подстичући их да истражују своје интересе и хобије. Ово може помоћи у развоју самопоуздања и независности.
  2. Пружање емоционалне подршке: Будите доступни за разговор и охрабрујте адолесценте да деле своје мисли и осећања. Често слушање и разумевање могу значајно помоћи у ублажавању стреса и анксиозности.

Савет: Кад год вам се укаже прилика слушајте своје дете шта вам говори и разговарајте са њим. Некада ће то бити у пола ноћи, некада у трамвају, некада када сте уморни… Смогните снаге, не одлажите за следећи пут јер вам се дете можда неће отворити следећи пут – можда је баш сада смогло снаге да вам нешто важно каже.

  1. Омогућавање самосталности: Давање адолесцентима могућности да доносе одлуке и преузму одговорности може их оснажити и припремити за одрасле обавезе.

Савет: Пустите их да погреше, уче из својих грешака и буду одговорни за себе. Наравно, говоримо о животно безезленим ситуацијама J

Важност отворене комуникације

Отворена комуникација је од суштинског значаја у односима између родитеља и адолесцената. Она подразумева:

  1. Постављање основа за дијалог: Родитељи треба да створе атмосферу у којој адолесценти могу слободно да изразе своје осећаје и бриге без страха од критике или осуде.
  2. Активно слушање: Показивање интересовања за оно што адолесценти говоре и разумeвање њихових осећаја може помоћи у изградњи поверења.
  3. Разговор о менталном здрављу: Отворена дискусија о темама менталног здравља, као што су стрес, анксиозност и депресија, може охрабрити адолесценте да потраже помоћ ако им је потребна.

Препознавање знакова и реаговање

Родитељи би требало да буду свесни знакова који могу указивати на проблеме менталног здравља код адолесцената:

  1. Обратите пажњу на промене: Будите опрезни на значајне промене у понашању, расположењу или школским постигнућима. Ово може укључивати повлачење, раздражљивост или пад у учењу.
  2. Реаговање на знаке: Ако приметите знакове проблема, важно је да реагујете одмах. Поговорите с адолесцентом о вашим забринутостима и охрабрите их да потраже стручну помоћ ако је потребно.
  3. Подршка: Информишите се о доступним ресурсима, као што су школски психолози или терапеути, саветовалишта за младе и сл.

Активна улога родитеља у подршци адолесцентима, отворена комуникација и правовремено реаговање на знакове проблема менталног здравља могу значајно утицати на добробит младих.

Улога наставника

  • Пратити промене у понашању ученика
  • Креирање подржавајућег окружења
  • Сарадња с родитељима и стручњацима

Пратити промене у понашању ученика

Наставници играју важну улогу у препознавању промена у понашању ученика. Пажљиво посматрање ученика може помоћи у идентификовању знакова проблема менталног здравља. Кључни аспекти укључују:

  1. Идентификовање знакова: Промене код учинка, изостанаци, недостатак интересовања за учење или повлачење из друштвених активности. Ове промене могу указивати на дубље проблеме.
  2. Разговарање с ученицима: Стварање поверења и отворене комуникације може охрабрити ученике да деле своје бриге или проблеме. Наставници могу бити прва особа с којом ученик разговара о својим осећањима.
  3. Пријављивање забринутости: Када наставници примете знаке проблема, важно је да о томе обавесте надлежне особе у школи, одељењске старешине, школског психолога или педагога, који могу пружити додатну подршку.

Креирање подржавајућег окружења

Наставници могу значајно утицати на ментално здравље ученика стварањем подржавајућег окружења:

  1. Промовисање инклузије: Сви ученици треба да се осећају прихваћено и вредновано. Наставници могу подстицати сарадњу и подршку међу ученицима.
  2. Охрабривање отвореног дијалога: Креирање простора у којем ученици могу слободно изразити своје мисли и осећања може помоћи у смањењу стигме око менталног здравља.
  3. Пружање ресурса: Наставници могу информисати ученике о ресурсима за подршку, као што су школски психолози, и охрабривати их да потраже помоћ када је потребно.

Сарадња с родитељима и стручњацима

Сарадња с родитељима и стручњацима кључна је за пружање свеобухватне подршке ученицима:

  1. Комуникација с родитељима: Редовна комуникација с родитељима о учинку и понашању ученика, дељење својих утисака и охрабривање родитеље да се укључе у процес подршке.
  2. Сарадња са стручњацима: Наставници / одељењске старешине, могу сарађивати са школским психологом, педагогом и другим стручњацима да би осигурали да ученици добију одговарајућу помоћ и подршку.
  3. Тимски приступ: Увек је корисно радити у тиму како би се развили индивидуални планови подршке за ученике који се суочавају с менталним здравственим проблемима. Овај приступ осигурава да сви укључени имају јасну стратегију за помоћ.

Наставници могу имати важну улогу у подршци менталном здрављу ученика кроз праћење, стварање подржавајућег окружења и сарадњу с родитељима и стручњацима. Њихова улога може значајно утицати на добробит и развој адолесцената.

Стратегије за побољшање менталног здравља

  • Самопомоћ је важна
  • Вежбе опуштања и медитације
  • Физичка активност и исхрана

Самопомоћ је важна

Практиковање самопомоћи кључно је за побољшање менталног здравља и добробити. То подразумева активности и навике које адолесценти могу укључити у своје свакодневне рутине:

  1. Самосвест: Разумевање и препознавање својих емоција и потреба важан је корак у самоодржавању. Ово може укључивати вођење дневника, где адолесценти могу записивати своје осећаје и искуства.
  2. Управљање стресом: Учење техника за управљање стресом, као што су планирање и организовање обавеза, може значајно смањити осећај преоптерећености.
  3. Постављање граница: Разумевање важности постављања граница у односима и обавезама може помоћи у очувању менталног здравља.

Вежбе опуштања и медитације

Вежбе опуштања и медитација су ефикасни алати за побољшање менталног здравља:

  1. Технике дубоког дисања: Практиковање дубоког дисања може помоћи у смањењу анксиозности и стреса. Ове технике укључују полагано и дубоко удахивање, чиме се активира парасимпатички нервни систем и подстиче опуштање.
  2. Медитација: Медитација, укључујући вођене медитације и технике усмеравања пажње, може побољшати концентрацију и смањити стрес. Чак и кратке сесије медитације могу бити корисне.
  3. Јога: Јога комбинује физичке вежбе, дисање и медитацију, што је идеално за опуштање ума и тела. Пружање флексибилности и физичке снаге истовремено позитивно утиче на ментално здравље.

Физичка активност и исхрана

Физичка активност и здраве навике у исхрани играју значајну улогу у одржавању менталног здравља:

  1. Физичка активност: Редовна физичка активност ослобађа ендорфине, хормоне који побољшавају расположење. Чак и кратке шетње или вежбе у природи могу значајно побољшати ментално стање.
  2. Здрава исхрана: Уравнотежена исхрана, која укључује воће, поврће, цела зрна и здраве масти, важна је за ментално здравље. Неке студије указују на везу између исхране и расположења, те је важно избегавати прерађену храну и прекомерни шећер.
  3. Хидратација: Довољан унос воде такође игра важну улогу у одржавању енергије и концентрације. Дехидратација може негативно утицати на расположење и когнитивне функције.

Применом стратегија за самопомоћ, вежбама опуштања и редовном физичком активношћу, адолесценти могу значајно побољшати своје ментално здравље и добробит. Ове стратегије пружају основне алате за управљање стресом и побољшање квалитета живота.

Подршка

Коме се обратити за помоћ

Када се адолесценти суочавају с проблемима менталног здравља, важно је знати где могу потражити помоћ. Неке од могућих опција укључују:

  1. Школски психолози и педагози: Могу помоћи у решавању проблема или упутити на даље ресурсе.
  2. Лекари и терапеути: Педијатри у Дому здравља лекари могу бити прва тачка контакта. Они могу упутити на специјалисте за ментално здравље, као што су психијатри, психолози, психотерапеути.

Институт за ментално здравље – Саветовалиште за младе, Милана Кашанина 3, 11000 Београд (познатија као Палмотићева)

Клиника за неурологију, Клинички Центар Србије, Др. Суботића Старијег 6

НАДЕЛ – Национална дечија линија 166111

Сви чиниоци — родитељи, наставници, вршњаци и заједница у целини — имају важну улогу у стварању подржавајућег окружења за адолесценте. Кроз отворену комуникацију, активну подршку и доступност ресурса, можемо заједно помоћи младима да се осећају прихваћено. Пружањем подршке и разумевања, ствара се простор у којем адолесценти могу успешно да управљају изазовима и развијају своје ментално здравље.

Ивана Маћешић, психолог

Scroll to Top